Wetenschappelijk onderzoek bij @ease
Bij @ease luisteren we naar jongeren. Niet alleen tijdens onze gesprekken, maar ook daarbuiten. Vanaf het begin doen we samen met Universiteit Maastricht en andere partners wetenschappelijk onderzoek naar mentaal welzijn van jongeren.
De resultaten gebruiken we voor wetenschappelijke publicaties. Op die manier delen we wereldwijd onze kennis over jongeren, mentale gezondheid en laagdrempelige hulp.
Hoe doen we onderzoek?
Na een gesprek bij @ease vullen jongeren, geheel vrijwillig, een vragenlijst in. Zo meten we:
- Hoeveel jongeren @ease bezoeken
- Waar ze over praten
- Hoe ze @ease hebben gevonden
- Hoe ze zich na afloop voelen
Alle antwoorden zijn anoniem en worden alleen gebruikt voor evaluatie en onderzoek.
Waarom is onderzoek belangrijk?
De inzichten uit dit onderzoek helpen ons om:
- Toegankelijkheid van psychische hulp te vergroten
We zien waar nog drempels zijn en kunnen ze verlagen. Zo vinden meer jongeren de weg naar @ease. - Wetenschappelijke kennis te delen
Onze resultaten worden gepubliceerd in internationale tijdschriften - Impact te vergroten
Onderzoek helpt ouders, professionals en beleidsmakers om beter te begrijpen wat jongeren nodig hebben
Onze onderzoeken staan onder leiding van prof. dr. Thérèse van Amelsvoort, hoogleraar Transitiepsychiatrie aan de Universiteit Maastricht en mede‑oprichter van @ease. Zij is internationaal erkend in haar vakgebied.
Overzicht wetenschappelijke @ease-publicaties
Everybody @ease – reaching Out To Vulnerable Subgroups of Young People with Mental Health Problems in the Netherlands: an Adaptation of the Standard @ease Working Method

Evaluating changes in functioning and psychological distress in visitors of the @ease youth mental health walk-in centres
Who is @ease? Visitors’ characteristics and working method of professionally supported peer-to-peer youth walk-in centres,anonymous and free of charge
Peer involvement and accessibility as key ingredients for 21st century youth mental health care services
Barriers and facilitators on the pathway to mental health care among 12-25 year olds
